Marija Mojca Pungerar & Veronika Klannik

Veronika
Mojca

Prie iz Alpine / "Alpina's" Stories

Slovensko (English not available)

Anka, 27 godina, ije cipele, Primorka, udata, dvoje dece (9 i 6 godina)

Kada doem s posla, prvo skuvam ruak. Posle ruka sa decom vozim bicikl ili idem u etnju. Vikendom esto odlazimo u Col (Primorska), gde sam odrasla. U iri sam se preselila po udaji. Mu isto radi u Alpini. Na branom putovanju nismo bili. Najvie bih volela da posetim Australiju. Tu elju u ostvariti kad deca odrastu. Inae, vue me u Primorsku. Tamo emo se preseliti kada se i mu i ja penzioniemo, pre toga bih volela da imam vikendicu.

Jelka, 44 godine, sastavlja cipele, iz okoline irija, udata, troje dece
U Alpini radim dvadeset pet godina. Slobodno vreme provodim u prirodi. ivim u brdima, imam i vrt koji sama obraujem. Gajim povre i razno cvee. Svuda oko kue je uma tako da bi bilo lepo i bez cvea. Udata sam skoro dvadeset pet godina, a na branom putovanju nisam bila. Imamo troje odrasle dece. Sinovi jo ive kod kue, ki se je ve odselila. U budunosti najvie elim da budem zdrava.

Ema, 47 godina, lepi i sastavlja cipele,
iranka, udata, troje dece
U Alpini radim ve trideset godina. Jo uvek nemam planova za penziju, elim samo da je doekam zdrava. Nadam se da u do tada dobiti kakve unuke. Imamo neto zemlje koju obraujem u slobodnom vremenu. Oko kue sam posadila puno cvea. Za neki drugi hobi nemem vremena. Udata sam ve 25 godina, ali nismo nita slavili.

Marina, 28 godina, kompjuterski programira cipele i radne faze,
iranka, udata, jedna ki
Ujutru prvo pristavim mleko i dok se obuem, ve vrije. Zimi, kada moram da se bolje obuem, esto pokipi. Kada stignem kui, ruak je ve na stolu jer sa nama ivi muevljeva invalidna sestra koja nam sve spremi. Odmah iza nae kue je uma. Imamo dva bika i malo zemlje, ali to je vie za razonodu. Mu, ki i ja volimo da vozimo bicikl i da planinarimo. Devojica ima tek godinu i po, a ve voli da je u prirodi. Kada planinarimo, stavimo je u ranac. Mu isto tako radi u Alpini. On je serviser smuarskih cipela i rolera. Na brano putovanje smo ili na Krk. Ove godine emo ii sa atorom ili na Krk ili na Cres.

Meta, 30 godina, izrezuje uloke za cipele, iranka, udata, dvoje dece
U Alpini radim ve petnaest godina i nameravam da tu i ostanem jer moe biti jo gore. Mu radi u Kranju. Kui doem svakog dana u etiri. ivim 30 km daleko od irija. Ako je lepo vreme, posle ruka vozimo bicikle. Osim toga volim da itam istorijske romane. Ovog vikenda idemo u kofju Loku na srednjevekovni turnir. Na odmor emo ii na hrvatsku obalu. Najvie bih volela da odem negde u tople krajeve, posebno u Egipat.

Olga, 46 godina, ije cipele, iranka, udata, troje dece, dve unuke
U Alpini radim ve skoro trideset godina, ostalo mi je jo deset do penzije. U iri sam se iz Vrha svetih treh kraljev kod Logatca preselila po udaji. U slobodnom vremenu idem u etnju ili obraujem vrt. U njemu gajim uglavnom povre i cvee. Posebno sam ponosna na puzavice. Na televiziji najradije gledam serije. Subotom se nalazim s prijateljima. Sva moja braa - imam ih tri - i sestra isto ive u iriju. Udata sam ve 25 godina. Za dvadesetpetogodinjicu braka sam pozvala rodbinu te smo proslavili.

Brigita, 42 godine, oprema cipele etiketama, iranka, udata, troje dece (11, 14 i 20 godina)
U Apini sam nekih pet godina. Inae sam fotograf - svojevremeno sam fotografirala cipele. Sada opremam parove cipela etiketama. Moj dan je jako natrpan. Ujutru jedva ustanem, zato to kasno legnem. Posle tri sata popodne, kada se zavri moje radno vreme, prvo skuvam ruak, neko vreme se posvetim deci i na kraju do kasno u no fotografiji. Moja najstarija ki bi isto tako volela da bude fototograf. Slobodnog vremena skoro uopte nemam. Imam slobodnih samo etrnaest dana godinje koje provodim sa porodicom na Cresu, gde imamo prikolicu. Tamo nam se jako dopada pa, ako je mogue, pobegnemo i preko vikenda. Subotom me esto zovu da fotografiem venanja. Fotografiem skoro svako venanje u okolini. Sada su stvarno neto posebno. Nekada su bila skromnija, samo za ui krug, dok su sada tako raskona... Uivam na svakom venanju, ponekad mi uspeju zaista odlini snimci.

Karmen, 28 godina, izrauje donje delove cipela,
iranka, udata, jedna ki
U Alpini radim, kao i mu, ve skoro deset godina. Upoznali smo se u fabrici. U braku smo ve tri godine. Stanujemo kod njegovih roditelja. Oko kue je veliki vrt koji obraujem zajedno sa svekrvom. Na pravo brano putovanje nisam ila. Ili smo samo malo na more. Ove godine idemo s mojim roditeljima u ateke toplice. Sve moje prijateljice ve imaju porodice. Kada se sastanemo, razgovaramo o deci i seamo se kako smo zajedno urirale. To mi pomalo nedostaje.

Marjeta, 35 godina, modelira cipele, iranka, udata, etvoro dece
Na posao idem peke jer ivim sasvim blizu. U slobodnom vremenu volim da se penjem na Javor, biciklom ili peke. I skupljam recepte... i kakav film pogledam. Recepte dobijam od koleginica iz fabrike ili ako mama ima neki. Radije peem nego to kuvam, od torti pravim najradije vone. to ispeem, u glavnom pojedu deca. U avgustu idemo malo na more pa malo na planinu. Na brano putovanje sam ila u studentski kamp u Ankaranu.

Nataa, 25 godina, kompjuterski sastavlja cipele, iranka, neudata
U Alpini radim ve skoro deset godina. Kui doem jako umorna. Ruak ne moram da kuvam jer ivim jo uvek kod mame zajedno sa bratom i sestrom. Njih dvoje, hvala bogu, ne rade ovde. Ako imam vremena izraujem ipke, uglavnom za sebe. To sam nauila tu, u ipkarskoj koli. Toliko mi je to prelo u naviku da istovremeno gledam televiziju. S prijateljicama se nalazim uglavnom za neiji roendane ili ponekad odemo na veeru.

Stana, 31 godinu, kompjuterski modelira cipele, iranka, udata, troje dece (3, 6 i 9 godina)
Posle posla itam novine ili vozim bicikl. Vikendom idem sa porodicom na planinarenje. Ove godine idemo na letovanje negde blizu Zadra. Mu isto radi u Alpini, na posao svejedno ne idemo zajedno jer on radi od 6 -14, a ja od 7-15. U braku smo ve deset godina. Na brano putovanje nismo ili nigde, kao ni za desetogodinjicu. Moda emo ii za dvadesetogodinjicu. Najvie bih volela da putujem po Italiji.

Damjan, 28 godina, kompjuterski modelira cipele, iranin, neoenjen
Na posao doem u pola osam. Ujutru se samo malo umijem pa idem. Kafu uopte ne pijem. im stignem kui, odmah idem na internet. Trenutno traim jedan program za dekoraciju enterijera. Sreujem svoj prvi i verovatno poslednji stan. Inae, sastavljam makete brodova. Ve tri godine radim na jednoj metar i po velikoj lai. Zove se Norveki lav. Rado sastavljam takve, starije, sa vie topova. Kolumbovu lau nisam napravio jer ima samo dva topa. Isto tako slikam. Sa prijateljima se retko nalazim jer nemam vremena. Osim na kad neko ima roendan. Jo uvek ne znam gde u ove godine na letovanje. Verovatno u Umag. Ako bih mogao da biram bio bih kapetan lae sa poetka 18. veka. Moda kapetan Kuk.

Majda, 35 godina, vodi program lepljene obue (rukovodi programom),
iranka, udata, dve keri (5 i 7 godina)
Deseta godina je kako sam u Alpini, a etvrta kao voa programa. Mi, koji se bavimo razvojem, puno putujemo po svetu. Odlazimo na sajmove, sastajemo se sa modelarima, dobavljaima materijala, tako da smo dosta odusutni. Glavni izvor informacija su nam naa trita - Belgija, Francuska, Nemaka, Italija. Sreom jako uivam u tim putovanjima. Moj uobiajeni radni dan poinje u 7 sati ujutru. Ustanem malo ranije i poto blizu stanujem, idem biciklom na posao. Tek na poslu popijem kafu iz automata. Popodne provodim sa decom, zajedno itamo, crtamo, vozimo bicikle. Vikendom radimo oko kue, zimi idemo na skijanje, leti organizujemo zabave u okviru grupe mlaih ljudi koji imaju porodice. Svi, sad nas je ve nekih 60-70, smo iz irija. Svake godine odlazimo sa atorima na Svetletov gri. Sa porodicom nisam do sada mnogo putovala, osim po Sloveniji i na more. Zbog toga smo se odluili da sledee godine odemo negde avionom jer keri nisu do sada nikad letele. Modeli cipela nose enska imena. Mi, dizajneri, im nikada ne dajemo svoja ili imena lanova svojih porodica.

Matja, 48 godina, sastavlja cipele,
iz okoline irija, oenjen, dvoje dece
U Alpini radim deset godina, pre sam radio po drugim firmama. Imam 30 godina radnog staa. I ena radi u Alpini. Jedan sin je ve zaposlen, drugi ide u sedmi razred. Kod kue imamo imanje koje mi oduzima dosta vremena iako je vie kao hobi: kravica za kune potrebe, neto koza. S tim se ne sme previe optereivati da bi bio odmoran za posao koji mora obavljati u preduzeu. ivimo na osami, za to se i ne druimo previe, zabavljamo se veinom uz televiziju. Volim da gledam nauni program.

Nina, 24 godine, ije cipele, iranka, udata, jedna ki
U Alpini radim ve sedam godina. I mu radi u Alpini. Venali smo se u crkvi u iriju. Na pravo brano putovanje nismo ili, samo do atea. Venanje je bilo skromno, u uem krugu mada sam ja elela veliku svadbu jer imam puno rodbine. Ali, ve smo imali dete, pa smo se na brzinu venali. Venanje snova za mene bi bilo u nekom zamku.

Intervjuvala i uredila: Veronika Klannik. U srbski jezik prevodila: Sanja Simi.        Beograjske zgodbe / "Belgrade" Stories (Slovenian language only)